Què fer per evitar problemes amb les contrasenyes de xarxes socials quan canvia el gestor de comunicació?

 

A moltes entitats, associacions o administracions públiques, les xarxes socials estan gestionades per una única persona: una treballadora interna, una voluntària o un/a tècnic/a de comunicació.

El problema ve quan aquesta persona deixa de formar part de l’equip… i ningú no sap com accedir als perfils.

Ni la contrasenya, ni el correu associat, ni res.
I aquí comencen els mals de cap.

El problema habitual

En el moment del traspàs de funcions, sovint es pensa a lliurar claus de locals, documents o informes… però ningú no pensa en les contrasenyes de xarxes socials.

Les conseqüències poden ser greus:

  • Bloqueig d’accés als comptes d’Instagram, Facebook o X
  • Pèrdua d’informació, missatges o estadístiques
  • Dependència d’una persona que ja no hi és
  • Impossibilitat de recuperar el compte si no s’ha configurat correctament
  • Desconnexió digital que afecta la imatge i la continuïtat comunicativa de l’entitat

🛠️ Què fer per evitar-ho? 5 accions imprescindibles

1. Centralitzar l’accés a un gestor de contrasenyes

Utilitzar eines com LastPass, 1Password, Bitwarden o Google Password Manager permet compartir de forma segura les contrasenyes amb diferents membres de l’equip sense haver-les de memoritzar o escriure en documents.

2. Crear un correu electrònic genèric de comunicació

Evita associar els comptes a correus personals. Utilitza un correu com comunicacio@nomentitat.org per tenir el control institucional dels accessos.

3. Tenir un full de control d’accés

Totes les entitats haurien de tenir un document intern actualitzat amb:

  • Els canals oberts (Instagram, Facebook, etc.)
  • Els correus associats
  • Els telèfons de recuperació
  • El gestor de contrasenyes utilitzat

4. Establir un protocol de traspàs

Quan una persona deixa de gestionar les xarxes, hauria de deixar constància de:

  • La darrera contrasenya activa (si no es fa servir gestor)
  • L’estat dels canals
  • Els calendaris o publicacions programades

5. Fer una revisió anual de la gestió digital

Un cop l’any, revisau qui té accés, què s’està utilitzant i si tot està sota control. Fer neteja digital també forma part de cuidar la comunicació.

✅ Solució: gestió professional i digital segura

Una entitat amb una comunicació digital sòlida no només publica continguts: sap qui té les claus, com s’hi accedeix i com es fa el relleu quan cal.

Implementar una gestió ordenada de contrasenyes és una inversió de temps que evita problemes greus i protegeix la identitat digital de l’entitat.

📬 Si necessites ajuda per posar ordre a la gestió digital de la teva entitat, t’acompanyo a crear un sistema clar, segur i adaptat a la vostra realitat. La comunicació també comença per tenir les claus ben guardades.